Consumptie van veel rauwe groente en fruit lijkt beroerte te voorkomen
In haar onderzoek keek promovenda Linda Oude Griep van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, naar de gegevens van 20.069 mannen en vrouwen in leeftijd variërend van 20 tot 65 jaar die aanvankelijk, tussen 1993 en 1997, geen klachten hadden in verband met hart- en vaatziekten. De groep, waarvan de gebruikelijke voedselconsumptie per persoon was vastgelegd via een vragenlijst over 178 voedingsitems, werd tien jaar gevolgd. Gedurende die tijd werd geregistreerd wie van de deelnemers een beroerte kregen.In de onderzoeksperiode werden 233 personen geconfronteerd met een beroerte. Het risico op een beroerte blijkt 36 procent lager te zijn bij personen die veel onbewerkte groente en fruit, meer dan 262 gram per dag, innemen, dan bij mensen die weinig van die producten consumeren - minder dan 92 gram per dag. Er werd geen verband tussen consumptie van bewerkte groente en fruit en beroertes gevonden. Personen die veel van zulk bewerkt voedsel (233 gram) innemen krijgen niet minder beroertes dan mensen die weinig (minder dan 113 gram per dag) bewerkte groente en fruit nuttigen.
De Wageningse promovenda Linda Oude Griep presenteert haar onderzoeksgegevens 3 maart op het 50e congres van de American Heart Association in San Francisco. Het onderzoek is financieel mogelijk gemaakt door het Productschap Tuinbouw.
Informatie bij dit bericht ...
Plaatsingsdatum :
8 maart 2010 om 08:00
Auteur :
Wageningen University
Bron :
Wageningen University
Klik hier als u wilt reageren op dit bericht via ZorgPortaal.nl
|
|
De informatie binnen deze webpagina is (in de regel) afkomstig van derden (informatieaanbieder). De juistheid en afkomst van dit bericht is niet voor 100% gegarandeerd. Lees voor meer informatie onze disclaimer. Berichten die ingaan tegen onze gedragscodes en/of de Nederlandse wetgeving worden z.s.m. verwijderd uit ons systeem. Klik hier om een bericht te rapporteren.
Laatste nieuws ...
- NZa kijkt te formeel naar acceptatieplicht zorgverzekeraars
- Behandeling prostaatkanker kan beter
- Overlevingskans baarmoederhalskanker verdubbelt bij opwarmen tumor
- Nationale meldweek patiëntveiligheid
- Overgewicht verdubbelt ook de kans op erfelijke dikke darmkanker
- Nieuw polymeer helpt beschadigde zenuwen repareren
- Aandeel geneesmiddelkosten onder 10%
- Flevoziekenhuis is beste ziekenhuis
Branche : Ziekenhuis ...
- NZa kijkt te formeel naar acceptatieplicht zorgverzekeraars
- Behandeling prostaatkanker kan beter
- Overlevingskans baarmoederhalskanker verdubbelt bij opwarmen tumor
- Nationale meldweek patiëntveiligheid
- Overgewicht verdubbelt ook de kans op erfelijke dikke darmkanker
- Nieuw polymeer helpt beschadigde zenuwen repareren
- Aandeel geneesmiddelkosten onder 10%
- Flevoziekenhuis is beste ziekenhuis



