Binnen de zorg is de term ‘registratie’ een containerbegrip, een begrip waar een veelvoud aan taken onder valt
Het is bekend dat verpleegkundigen, verzorgenden, praktijkondersteuners en begeleiders een hoge registratielast ervaren. Minder bekend is dat dit niet alleen wordt veroorzaakt door de registratiewerkzaamheden voor organisaties, denk aan minutenregistraties en declaraties, maar ook door de verslaglegging van de zorg aan individuele cliënten. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel met het Panel Verpleging & Verzorging. Nivel-onderzoeker en wijkverpleegkundige Kim de Groot vertelt aan Zorgvisie over het onderzoek en over haar eigen praktijkervaring.
Binnen de zorg is de term ‘registratie’ een containerbegrip, een begrip waar een veelvoud aan taken onder valt. Je kunt registratietaken grofweg indelen in twee soorten: verslaglegging over de zorg aan individuele cliënten en registratie van informatie voor organisaties, management of beleid. Om het probleem van de registratielast grondig aan te pakken is het belangrijk om eerst naar de oorzaken van het probleem te kijken.
Ook verslaglegging van zorg aan individuele patiënten verhoogt werkdruk
Uit het onderzoek blijkt dat beide groepen registratietaken er bijna even vaak voor zorgen dat zorgprofessionals een verhoogde werkdruk ervaren. Dit is een opvallende uitkomst, omdat de verslaglegging over de zorg aan individuele cliënten onderdeel is van de kern van de beroepsuitoefening: het verlenen van zorg aan individuele cliënten.
Registratielast houdt verband met gebruiksvriendelijkheid elektronische dossiers
Wat maakt dat zorgprofessionals toch een verhoogde werkdruk ervaren door de verslaglegging over de zorg? De opbouw van de huidige elektronische dossiers speelt hierbij een rol. Uit ons onderzoek blijkt dat zorgprofessionals minder vaak een verhoogde werkdruk ervaren wanneer zij werken met gebruiksvriendelijke dossiers en wanneer zij werken in een dossier waarin het verpleegkundig proces centraal staat.
Verbeterslag elektronische zorgdossiers noodzakelijk voor terugdringen registratielast
Tot nu toe richten oplossingen om de registratielast te verminderen zich voornamelijk op de registratietaken voor organisaties. Daarmee wordt slechts een deel van de oorzaken aangepakt. Om het probleem van de registratielast grondig aan te pakken is het dus ook belangrijk om de huidige elektronische dossiers te verbeteren.
Het onderzoek
Medio 2019 is een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder de deelnemers van het Nivel Panel Verpleging & Verzorging. In totaal vulden 1187 paneldeelnemers de vragenlijst in. Het onderzoek is gesubsidieerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.