Stichting Humanitas biedt al 80 jaar zorg, ondersteuning en een helpende hand in welke vorm dan ook
Stichting Humanitas is gestart met een actie naar aanleiding van de uitkomsten van een eigen onderzoek. Daaruit blijkt onder andere dat te veel mensen in de regio Rijnmond zich schamen om hulp te zoeken en niet voldoende weten wat Stichting Humanitas voor ze kan betekenen bij hun hulpvraag. De organisatie is al langer bezig om de zichtbaarheid en vindbaarheid van hulp te vergroten. Een ludieke actie benadrukt nog eens de noodzaak voor laagdrempelige hulp.
Het is niet altijd makkelijk om hulp te zoeken als je die nodig hebt, blijkt uit onderzoek van Stichting Humanitas en Markteffect.[1] Schaamte over de eigen hulpvraag maakt de drempel voor bijna 1 op de 5 inwoners van de regio Rijnmond hoog. Te hoog, zo blijkt, want hierdoor blijven te veel mensen te lang zitten met hun hulpvraag. Men wacht soms zó lang met het vragen van hulp, dat de problemen alleen maar groter worden. Het sociale domein blijkt voor velen een ingewikkeld doolhof te zijn.[2] De conclusie van het eigen onderzoek heeft Stichting Humanitas dan ook aangezet om aandacht te vestigen op het vragen naar hulp én om zelf te kijken hoe de weg naar hulp nog makkelijker kan. Daarnaast zorgt een grote campagne momenteel voor meer bekendheid in de regio.
Stichting Humanitas opent het gesprek
Met een oranje telefoon, die op straat stond voor zorglocatie De Leeuwenhoek op de Rotterdamse West-Kruiskade, vestigde Stichting Humanitas de aandacht op de uitkomst van het onderzoek. De ludieke actie symboliseert hoe gemakkelijk het eigenlijk is om in contact te komen met de hulpverlening van Stichting Humanitas. Eén telefoontje kan al genoeg zijn.
Bekijk hier de videoregistratie van de actie.
‘Niet iedereen vraagt om hulp. Durf je het gesprek aan te gaan?’ Die uitspraak, groot op de muur, was voor veel voorbijgangers een uitnodiging om de rinkelende telefoon op te nemen. Aan de andere kant van de lijn zaten twee begripvolle medewerkers van Stichting Humanitas. De actie leverde mooie, grappige en onverwachte gesprekken op.
Verschillende soorten hulp
De een wil vooral een luisterend oor, terwijl de ander misschien complexe fysieke zorg nodig heeft. Hoewel Stichting Humanitas niet altijd zelf een oplossing kan bieden voor elke hulpvraag, is er wél altijd ruimte voor een gesprek. Daarna volgt een advies, een doorverwijzing naar het juiste loket en waar mogelijk natuurlijk concrete hulp. Zo maakt Stichting Humanitas hulp toegankelijk, ook voor mensen die de weg naar hulp niet goed kunnen vinden.
Naast een algemeen telefoonnummer, geschikt voor iedereen die behoefte heeft aan hulp of ondersteuning, biedt Stichting Humanitas meer om zorg en hulp laagdrempelig te maken:
- gratis inloopspreekuren wijkverpleging;
- plekken voor specifieke doelgroepen, zoals Door2Door voor sekswerkers of the HangOut010 voor lhbtqia+ jongeren;
- beeldzorg, waarbij zorg op afstand kan worden geleverd;
- herstelzorg voor dakloze mensen, mensen zonder verblijfspapieren en mensen met complexe problematiek;
- en meer.
Ook het faciliteren van contact met andere zorg- en hulporganisaties behoort tot de mogelijkheden in het geval dat Stichting Humanitas zelf niet kan ondersteunen.
Stichting Humanitas biedt al 80 jaar zorg, ondersteuning en een helpende hand in welke vorm dan ook. Aan mensen in zo’n 17 vestigingen in Rotterdam Rijnmond, bij de mensen thuis, in de wijk en op straat. Stichting Humanitas helpt niet alleen ouderen, maar ondersteunt ook sekswerkers, mensen in een crisissituatie, mensen getroffen door eenzaamheid, LHBTI+personen, mensen met een ggz-vraagstuk en gezinnen die een steuntje in de rug nodig hebben. Stichting Humanitas weet wat er leeft in de Rotterdamse samenleving en speelt daarop in. De 2.300 medewerkers en zo’n 900 actieve vrijwilligers maken het mogelijk de regie over het leven weer terug te pakken als even ‘lastig’ is. Met herstel van ‘eigen regie’ is zorg en ondersteuning geen vervelend ‘moeten’, maar biedt het kansen, hoop en vertrouwen in de toekomst. Stichting Humanitas werkt nauw samen met de cliënten, naasten, wijk, zorgprofessionals en andere relevante personen, organisaties en instanties. Want: Jij, maakt wij. https://www.stichtinghumanitas.nl/jij-maakt-wij.
[1] Markteffect iov Stichting Humanitas (2024)
[2] Reijnders, M.A.W. (2020)
Bron: Stichting Humanitas