Alzheimer Nederland lanceerde donderdag 16 oktober een krachtige campagne om aandacht te vragen voor de groeiende impact van dementie op de samenleving

Eén op de vijf mensen in Nederland krijgt dementie. En de gevolgen reiken veel verder dan alleen de persoon die ziek is. Of het nu je partner, broertje, buurvrouw of jijzelf is, vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Uiteindelijk sterven mensen aan de gevolgen van dementie. En als je de diagnose krijgt is er nog geen enkel perspectief op behandeling of een geneesmiddel. Dat is onverteerbaar en moet en kan anders. Alzheimer Nederland lanceerde donderdag 16 oktober een krachtige campagne om aandacht te vragen voor de groeiende impact van dementie op de samenleving én om dringend op te roepen tot actie: Stop dementie.

In 2040 telt Nederland 20 miljoen inwoners, waarvan één op de vier 65 jaar of ouder is. Het aantal mensen met dementie verdubbelt naar een half miljoen. Tegelijkertijd zijn er steeds minder mantelzorgers beschikbaar, groeit het tekort aan zorgpersoneel naar ruim 850.000 professionals en ontstaat een groot gebrek aan passende woningen voor ouderen. De zorgkosten stijgen tot ongekende hoogte, naar 15,6 miljard euro per jaar. Dementie is daarmee de duurste ziekte van Nederland.

De gevolgen zijn ontwrichtend. Mantelzorgers raken overbelast en vallen uit, wachtlijsten lopen op, mensen met dementie wonen vaker alleen en zonder netwerk. Terwijl de druk toeneemt, ontbreekt het aan voldoende beleidsvisie, betaalbare oplossingen en menskracht.

Onderzoek is hoopgevend, maar er is meer nodig
Hoewel er inmiddels medicijnen zijn die bij een kleine groep mensen de dementie kunnen afremmen, is er nog geen behandeling die de ziekte kan genezen of stoppen. Wetenschappelijk onderzoek boekt vooruitgang, maar loopt achter in financiering: er wordt in Nederland acht keer zoveel onderzoek gedaan naar kanker als naar dementie.

“"Dementie is de olifant in de kamer. Het raakt niet alleen de zorg, maar ook onze buurten, banen, gezinnen en economie. Als we niet nú handelen, lopen we vast." De echte doorbraak begint in het lab – maar die komt er alleen als we het lef hebben om nu te investeren. Want zonder medicijn zijn de maatschappelijke gevolgen niet te dragen.” – Patricia Kerckhoff, directievoorzitter Alzheimer Nederland

Dit is geen toekomstmuziek, dit is nú
De nieuwe campagne van Alzheimer Nederland roept iedereen op om niet weg te kijken, maar in actie te komen. Voor jezelf. Voor je dierbaren. Voor de samenleving. Bezoek www.alzheimer-nederland.nl om te lezen wat jij kunt doen, om te doneren of om hulp te zoeken. Want wat alz… het jou overkomt

Bron: Alzheimer Nederland