Voor veel studenten met een beperking werd studeren door de coronapandemie opeens een stuk toegankelijker
Hoewel de meeste studenten blij zijn dat ze weer fysiek in de collegebanken kunnen zitten, geldt dit niet voor iedereen. De flexibiliteit die online onderwijs de afgelopen twee jaar heeft geboden, sluit namelijk goed aan bij de behoeften van veel studenten met een beperking. Lydia Vlagsma, beleidsmedewerker bij Ieder(in), kaart deze behoefte samen met studente Claire van den Helder aan in een interview met Hoger Onderwijs Persbureau (HOP). Dit interview is gepubliceerd in diverse magazines van universiteiten, zoals de DUB (Utrecht), Univers (Tilburg) en Ad Valvas (Amsterdam).
Voor veel studenten met een beperking werd studeren door de coronapandemie opeens een stuk toegankelijker. Door de online lessen houden studenten meer energie over op een dag, omdat de reistijd vervalt. Ook kunnen de studenten hun tijd zelf indelen, waardoor onderwijs beter te combineren is met bijvoorbeeld afspraken in het ziekenhuis. Deze voordelen van online onderwijs zouden behouden moeten worden, maar Van den Helder ervaart dat het onderwijs nu nog niet zo flexibel is. “Tijdens de pandemie hebben we gezien hoeveel er mogelijk is in het onderwijs. Je kan nu niet volhouden dat er geen rekening gehouden kán worden met studenten die een andere behoefte hebben. Daar moeten de instellingen het gesprek over aangaan met hun studenten”, zegt Vlagsma.
Kijk hier voor het volledige interview uit de universitaire magazines.