In de huidige opzet van ‘Open toegang spoor’ ontbreekt de inbreng van consumentenorganisaties

Vanaf 2021 mag een andere vervoerder dan bijvoorbeeld de NS ook een treindienst gaan rijden in een bepaalde regio of het hoofdrailnet. Ieder(in) en de Oogvereniging maken zich zorgen dat met komst van dit zogenaamde ‘Open toegang spoor’ de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in het geding komt. In een brief aan de Tweede Kamer delen zij hun zorgen .

In de huidige opzet van ‘Open toegang spoor’ ontbreekt de inbreng van consumentenorganisaties. Die inbreng is wel nodig om de belangen van reizigers met een beperking mee te nemen. Wij willen dat die inbreng formeel wordt vastgelegd. Daarnaast vragen we de overheid om alle vervoerders op het hoofdrailnet en de regionale lijnen te verplichten de toegankelijkheidseisen in acht te nemen. En bij aankomende aanbestedingen van spoorlijnen eenduidige en landelijke eisen over het vereiste toegankelijkheidsniveau vast te leggen.

In de komende periode zullen Ieder(in) en de Oogvereniging zich hard blijven maken voor duidelijke landelijke richtlijnen, zodat reizigers met een beperking zonder problemen en stress gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Lees hier de brief aan de Tweede Kamer commissie van Infrastructuur en Waterstaat