Landelijk moet geregeld worden dat voor buurtbussen dezelfde toegankelijkheidseisen gelden als voor elk ander openbaar vervoer.

Verschillende fracties in de Tweede Kamer hebben opnieuw de toegankelijkheid van buurtbussen aan de orde gesteld. Ze leggen zich er niet bij neer dat dit alleen een zaak zou zijn van gemeenten of provincies. Landelijk moet geregeld worden dat voor buurtbussen dezelfde toegankelijkheidseisen gelden als voor elk ander openbaar vervoer.

Vorig jaar kon u op onze website lezen dat de buurtbus in een aantal gemeenten in Noord-Holland mensen in een rolstoel weigert mee te nemen. Het College voor de Rechten van de Mens oordeelde toen dat de vervoerder zich hierbij niet schuldig maakt aan discriminatie. Een uitspraak die absoluut geen vrijbrief is om mensen in een rolstoel te weigeren in de buurtbus.

VN-verdrag
Door een gat in de wet wordt de buurtbus (voor maximaal 8 personen) in de Wet personenvervoer aangemerkt als een auto. De Wet gelijke behandeling is daar niet op van toepassing. Daarnaast was met die procedure de verkeerde partij aangesproken.

Provincies en gemeenten regelen de buurtbussen. Als de provincie Noord-Holland voor de rechter was gedaagd dan zou die – met het VN-verdrag Handicap in de hand – de provincie hoogstwaarschijnlijk hebben teruggefloten.

Landelijke regeling hard nodig
Politieke partijen in de Tweede Kamer (SGP, GroenLinks, ChristenUnie en CDA) stelden begin dit jaar vragen aan de ministeries van VWS (zorg) en IenW (vervoer) over dit gat in de wet. Helaas legde de minister de volledige verantwoordelijkheid neer bij provincies en gemeenten.

Ieder(in) liet daarop weten dat de landelijke overheid ‘stelselverantwoordelijk’ is. Landelijk beleid is hard nodig, zodat overal in het land voor aanvullend of vervangend openbaar (buurtbussen en dergelijke) dezelfde toegankelijkheideisen gelden als die voor het reguliere openbaar vervoer. Provincies en gemeenten moeten die eisen dan gewoon in hun opdracht aan vervoerders (vervoersconcessies) opnemen.

Extra Kamervragen
Gelukkig laat ook de politiek deze zaak niet laten rusten. De partijen hebben nu extra Kamervragen gesteld omdat ook zij de eerdere antwoorden van de minister ontoereikend vonden.
Ieder(in) houdt in de gaten of de reactie van minister toereikend is. Daarnaast blijven we een dringend beroep doen op opdrachtgevers van de vervoersdiensten om hun verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen dat vervoersaanbod voor iedereen toegankelijk is.