Zorgkantoren spannen zich meer in om de wachtlijsten in de langdurige zorg aan te pakken.
Zij zijn op de goede weg, maar ze zijn er nog niet, constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgkantoren moeten er voor zorgen dat mensen de juiste langdurige zorg krijgen.
We zien dat zorgkantoren veel verbeteringen willen doorvoeren en we gaan bij de zorgkantoren op patiëntniveau controleren of de plannen in de praktijk resultaat opleveren.
Regelmatig komen er berichten naar buiten dat mensen lang moeten wachten op een plaats in een instelling. De NZa heeft aan de zorgkantoren in maart 2017 gevraagd hoe zij zorgen dat mensen met een indicatie voor langdurige zorg tijdig passende zorg krijgen. Op basis van de meest recente cijfers van Zorginstituut Nederland wachten op dit moment zo'n 90 mensen op een plek in een instelling zonder dat zij overbruggingszorg krijgen. Daarnaast wachten meer dan 10.000 mensen op een plek die aansluit bij hun wensen. De meesten van hen ontvangen al wel zorg. De NZa vindt dat de zorgkantoren vooral deze mensen nog niet goed genoeg in het vizier hebben.
Uit de verbeterplannen blijkt wel dat de zorgkantoren veel doen om regie te krijgen op de wachtlijsten. Zo nemen zij vaker contact op met hun cliënten en melden zij nadrukkelijk dat mensen met een Wlz-indicatie bij hen kunnen aankloppen als zij bij een zorgaanbieder op de wachtlijst staan. Een zorgkantoor kan cliënten bemiddelen naar een andere zorgaanbieder en ook tussentijds passende overbruggingszorg regelen.
Bron: NZa