Gemiddeld 10,5 uur per week aan administratie. 64% van de zorgverleners vindt daarmee de administratieve druk te hoog
Zorgverleners besteden gemiddeld 10,5 uur per week aan administratie. 64% van hen vindt daarmee de administratieve druk te hoog. Deze druk wordt lager als de hoeveelheid administratie vermindert en zorgverleners geholpen worden met efficiënt administreren. Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek onder het NIVEL Panel Verpleging & Verzorging.
Uit vragenlijsten onder ruim 1500 zorgverleners bleek de hoeveelheid administratie een pijnpunt bij veel zorgverleners. Verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners schatten in dat ze gemiddeld 10,5 uur per week aan administratie besteden, terwijl zij een arbeidscontract van gemiddeld 26,2 uur hebben. Ruim 7 uur besteden zij aan cliëntgebonden administratie en ruim 3 uur aan niet-cliëntgebonden administratie, zoals declaraties. Verpleegkundigen in de thuiszorg besteden met 13,2 uur per week de meeste tijd aan administratie.
Administratieve druk te hoog
Te hoge administratieve druk is in alle sectoren van de zorg voelbaar. Bijna twee derde van de zorgverleners vindt de administratieve druk te hoog. In de geestelijke gezondheidszorg wordt de hoogste druk gevoeld: 78% van de verpleegkundigen vindt hun administratieve druk te hoog. De laagste druk wordt gevoeld door verzorgenden in de thuiszorg, maar ook daar vindt een meerderheid van 55% de administratieve druk te hoog. Zorgverleners die de administratieve druk te hoog vinden besteden wekelijks gemiddeld 11,2 uur aan administratie. Dat is 2 uur méér dan degenen die de druk niet te hoog vinden.
Vier oplossingsrichtingen
De ervaren administratieve druk wordt lager als leidinggevenden en managers zouden kijken hoe de administratie beperkt blijft. Dubbele administratie en het vastleggen van zaken waar uiteindelijk niets mee gedaan moeten vermeden worden. Een tweede oplossingsrichting is om te zoeken naar manieren om de administratieve werkzaamheden in te passen in het dagelijks werk. NIVEL-onderzoeker Anke de Veer: “Hier ligt ook een taak bij leidinggevenden en managers. Zij zouden samen met de zorgverleners kunnen kijken wat deze nodig hebben om hun administratie beter in te passen in hun andere bezigheden en daar de randvoorwaarden voor realiseren.” Ten derde kan er soms een overzichtelijker en gemakkelijker ict-systeem gebruikt worden, temeer omdat ongeveer dertig procent van de zorgverleners daar ontevreden over is. Deze drie oplossingsrichtingen dragen er op zichzelf al aan bij dat zorgverleners minder administratieve druk ervaren. Als vierde oplossing zal ook het feitelijk aantal uren dat de zorgverlener besteedt aan administratie moeten verminderen.
Het onderzoek
Najaar 2017 werd naar 2523 deelnemers van het NIVEL Panel Verpleging & Verzorging een vragenlijst gestuurd. Deze werd door 1573 deelnemers ingevuld (respons 63%). Met cliëntgebonden administratie werd het schrijven van rapportages, zorg(leef)plannen, overdrachten of het invullen van checklists bedoeld. Het registreren van gewerkte uren, declaraties of het vastleggen van meldingen van incidenten zijn voorbeelden van niet-cliëntgebonden administratie. Het onderzoek werd uitgevoerd met een subsidie van het Ministerie van VWS.