Uit onderzoek komt naar voren dat 25% van de mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezocht meemaakte dat er (bijna) iets mis ging
Patiënten ervaren nog regelmatig dat er dingen misgaan in ziekenhuizen. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar patiëntveiligheid onder 7860 respondenten uit ons Zorgpanel. Uit het onderzoek komt naar voren dat 25% van de mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezocht meemaakte dat er (bijna) iets mis ging. Dat percentage is hoger dan in 2021, toen uit ons onderzoek bleek dat 21% van de respondenten ervaarde dat er (bijna) iets fout ging.
De afgelopen vier jaar nam Patiëntenfederatie Nederland deel aan het programma Tijd voor Verbinding dat als doel had om de (aandacht voor) patiëntveiligheid in ziekenhuizen te verbeteren. Patiëntenfederatie Nederland constateert dat er belangrijke stappen zijn gezet, maar ook dat er meer en blijvende aandacht in ziekenhuizen voor dit onderwerp nodig is om het aantal door patiënten ervaren fouten significant te verminderen.
Verbeter de communicatie en de gegevensuitwisseling in de zorg
Om dat te bereiken doen we net als na het onderzoek in 2021 opnieuw een oproep aan zorgaanbieders om beter naar patiënten te luisteren, beter te communiceren en meer samen te beslissen, want daar schort het volgens patiënten nog regelmatig aan. Ook moet de onderlinge communicatie tussen zorgverleners beter bij bijvoorbeeld een overdracht van een patiënt. Maar een andere grote slag valt te maken door de gegevensuitwisseling in de Nederlandse zorg te verbeteren. Schellekens: “Het gebeurt te vaak dat essentiële medische gegevens van patiënten niet op tijd of compleet beschikbaar zijn voor zorgverleners, zeker als het gaat om medicijngebruik, allergieën en in spoedsituaties. Ik vind dat onbestaanbaar in 2024.”
Naast het verbeteren en het beter op elkaar aan laten sluiten van verschillende systemen, zijn we er al langer voorstander van om het systeem van toestemming voor het uitwisselen van medische gegevens te veranderen. Nu mogen gegevens van patiënten niet uitgewisseld worden tussen zorgverleners, tenzij een patiënt daar specifiek toestemming voor geeft. Wij vinden dat dit moet worden omgedraaid: medische gegevens mogen op een veilige manier worden uitgewisseld, tenzij een patiënt daar bezwaar tegen maakt. Schellekens: “Veel patiënten weten nu niet dat ze toestemming moeten geven en gaan ervan uit dat zorgverleners altijd op de hoogte zijn van hun medische gegevens, bijvoorbeeld als ze op de spoedeisende hulp terechtkomen. Die mismatch leidt regelmatig tot medische fouten die te voorkomen zijn.”