Het doel van dit onderzoek is om meer te weten komen over de invloed van het leren van nieuwe vaardigheden op iemands denkvermogen, stemming en hersenfunctie.
Onderzoekers van het UMCG en de RUG starten een onderzoek naar het effect van leren op de mentale gezondheid van 65-plussers. Het doel is om meer te weten komen over de invloed van het leren van nieuwe vaardigheden op iemands denkvermogen, stemming en hersenfunctie. Ook willen de onderzoekers weten of leren op oudere leeftijd kan helpen om ook op langere termijn de hersenfunctie gezond te houden.
In Nederland en ook daarbuiten worden mensen steeds ouder. Maar, niet iedereen bereikt een hoge leeftijd zonder klachten. Sommige ouderen ervaren geheugenklachten en deze geheugenklachten kunnen een risicofactor voor toekomstige achteruitgang in het denkvermogen (cognitie) en stemmingsklachten zijn. Het is daarom belangrijk om het denkvermogen zo lang mogelijk op peil te houden, te verbeteren of verdere achteruitgang te voorkomen. Eerder onderzoek lijkt erop te wijzen dat als men op latere leeftijd nog actief is, dit positieve effecten kan hebben op denkvermogen en ook op de stemming. Zo lijken het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer een positieve invloed te hebben. Ook is aangetoond dat het spreken van meerdere talen, het spelen van een instrument en kunstzinnigheid beschermend kunnen zijn tegen dementie en cognitieve stoornissen.
Nieuw onderzoek
In deze nieuwe studie, ‘Leren om langer cognitief gezond te blijven’ geheten, gaan neuropsycholoog Marie-José van Tol (UMCG), taalkundige Merel Keijzer (Faculteit der Letteren), en psycholoog Saskia Nijmeijer (UMCG/Rijksuniversiteit Groningen) daarom na wat er verandert in de hersenen van ouderen door het leren spelen van een muziekinstrument, het leren van een nieuwe taal en het leren van verschillende creatieve vaardigheden. De onderzoekers vergelijken het functioneren van de hersenen en het vermogen om je gedrag en gedachten aan te passen aan nieuwe, veranderende of onverwachte gebeurtenissen. Dit kan aanwijzingen geven over de effectiviteit van dergelijke cursussen bij het gezond ouder worden en over de klinische toepassing ervan.