Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer
Laat gewone, dus niet-coronapatiënten niet uit beeld verdwijnen. Voor mensen die wel zorg nodig hebben, maar niet meteen acuut, is het belangrijk dat ze weten waar ze aan toe zijn als hun zorg wordt afgezegd. Geef hen de mogelijkheid om (online) medisch inhoudelijke vragen te stellen en wijs erop dat zorgverzekeraars aan zorgbemiddeling kunnen doen. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat volgende week over medisch-specialistische zorg.
Begrip voor spreiding
In de brief zegt de Patiëntenfederatie dat ze begrip heeft voor de spreiding van patiënten tijdens de coronacrisis. Uit de brief: “De Patiëntenfederatie staat achter de spreiding van patiënten die (semi)acute zorg nodig hebben tijdens de tweede golf van de coronacrisis. Zodat je woonplaats niet bepalend is voor de kwaliteit van de zorg die je krijgt.
Toch kan het verplaatsen van zorg voor patiënten en hun naasten heel ingrijpend zijn. Zeker als het ziekenhuis verder weg is. Dat terwijl de impact van (semi)acute levensbedreigende klachten natuurlijk altijd al groot is.
Patiëntenfederatie Nederland dringt er daarom op aan dat ziekenhuizen hier rekening mee houden. Bijvoorbeeld “door naasten tegemoet te komen in de reis- en verblijfskosten. En door heldere en goed vindbare informatie te bieden over de afspraken die zijn gemaakt over het verplaatsen van zorg. Zodat patiënten en naasten weten waar ze aan toe zijn en zorgverleners daar actief naar kunnen verwijzen.”