Signalen van Patiëntenfederatie Nederland door ActiZ herkent

Cliënten die wijkverpleging krijgen zijn daar over het algemeen tevreden over, zo onderzocht Patiëntenfederatie Nederland. Maar onder meer de inzet van (digitale) hulpmiddelen en het overzicht van beschikbaarheid van wijkverpleging kan volgens de patiëntenorganisatie beter. Dat vindt ook ActiZ. De branchevereniging ziet mooie voorbeelden en werkt aan verdere opschaling daarvan.

‘Wie bel je als er wijkverpleging nodig is?’ Met landelijk tussen de 2000 en 3000 aanbieders van wijkverpleging is dat helaas nog te vaak de vraag voor ziekenhuizen, huisartsen of patiënten. Al lange tijd is het een grote wens van de sector om herkenbare en aanspreekbare teams in de wijk te hebben. Eén aanmeldpunt dat zorg kan coördineren en aanvragen kan behandelen. Hierover zijn afspraken gemaakt in hoofdlijnenakkoorden, maar het komt nog niet grootschalig van de grond.

Zorg in mijn wijk 
Dat het wel kan ziet ActiZ bijvoorbeeld in de regio Nijmegen. Hier hebben zes organisaties voor wijkverpleging de handen ineen geslagen. Er is één aanmeldpunt waar cliënten, mantelzorgers en verwijzers zoals huisartsen terecht kunnen. Cliënten, mantelzorgers en verwijzers kunnen via Zorg in mijn Wijk efficiënt en makkelijk in contact komen met vragen over zorg of ondersteuning. Toegankelijk, gemakkelijk en overzichtelijk is het motto. ‘Het scheelt niet alleen cliënten, mantelzorgers en verwijzers veel telefoontjes, maar bespaart daardoor ook ons als wijkverplegingsorganisaties veel tijd’, legt Marcel de Groot van het samenwerkingsverband ‘Zorg in mijn wijk’ uit. 

Zorg in mijn Wijk is beschikbaar in acht gemeenten en is opgestart met geld vanuit het IZA-fonds Wijkverpleging. Voor het komende jaar is het de bedoeling dat financiering vanuit de reguliere bekostiging plaatsvindt. De vorm die het herkenbare en aanspreekbare team in Nijmegen gekregen heeft, past ook in de landelijke visie voor de eerstelijnszorg.

Digitalisering helpt
In de visie eerstelijnszorg past ook de bredere inzet van digitale zorg, zoals medicijndispensers. Die worden op grote schaal door ZZG zorggroep ingezet. Marcel de Groot, directeur wijkverpleging: ‘Doordat we medicijndispensers inzetten, krijgen mensen makkelijk en gepast hun medicatie zonder dat ze thuis moeten blijven voor een wijkverpleegkundige die langs moet komen. En die kan dan weer andere mensen helpen.’ Succesfactor bij de inzet van medicijndispensers in de regio Nijmegen is volgens De Groot de intensieve samenwerking op gebied van de medicijndispensers met de apothekers.

Onderzoek Patiëntenfederatie 
Uit het onderzoek over ervaringen met wijkverpleging van Patiëntenfederatie Nederland, blijkt onder meer dat cliënten veel tijd kwijt zijn met bellen naar organisaties die wijkverpleging leveren. Dit komt omdat er geen actueel overzicht is van welke organisaties plek hebben voor een nieuwe cliënt. Ook verwijzers in het ziekenhuis of vanuit huisartsenpraktijken lopen hier tegenaan. Cliënten die wijkverpleging krijgen zijn daar over het algemeen heel tevreden over.

Bron: ActiZ